Laajalahti XCO – träningstävling

@zxninja636 och @imybike84 på Laajalahti XCO i Kokkola. Svinfin liten träningstävling med 17 deltagare.

A post shared by vagcyklist (@vagcyklist) on

En ny torsdag och en ny träningstävling i den fina sommarkvällen i grannstaden. Den här gången bjöds det återigen på en riktigt fin bana, lite annorlunda i karaktären än förra veckan men riktigt fin. Första halvan av varvet på ca 4,5 km var supersnabba stigar med lite grusväg medan andra halvan bestod av 5-6 korta men ganska tuffa stigningar (åtminstone var de tuffa i tävlingsfart). Som helhet en smart konstruerad bana som var tekniskt lätt med en brant nerförsbacke som största utmaning.

Vad gäller tävlingen var mitt mål att försöka hänga på Samuli Saarela så länge som möjligt. Saarela är definitivt ett par klasser bättre än jag och målet var att försöka hänga med ett varv av fyra. Saarela drog första varvet vilket gjorde att det gick ruskigt fort (10:40 ungefär) och jag lärde mig saker hela tiden av hans körstil. In på andra varvet fick jag gå om och dra och andra varvet drog jag så gott jag kunde. Tredje varvet körde Saarela fel på ett ställe och hamnade en bit in i skogen och jag väntade förstås in honom. På sista varvets första backe gick han om mig och fick några meter. Jag tvärdog inte men tappade några sekunder direkt. Sista halvan av varvet såg jag honom på ett par ställen men även om jag med ganska tunga ben lyckades hålla upp farten någorlunda så blev det så att jag förlorade med 20 sekunder. Jämfört med förra veckans tidsdifferens (2.44) är det ett stort steg framåt men den här banan passade mig lite bättre. Förra veckan hade jag heller ingen draghjälp där jag cyklade vilket gör att man tappar en massa tid för att man blir bekväm. Men ikväll fick jag i alla fall ett riktigt bra träningspass och dessutom en riktigt bra lektion i hur man cyklar hårt. Saarela har inte bara grym kondition utan han kör dessutom väldigt bra tekniskt.

De här lokala träningstävlingarna har varit helt kanon hittills. Ett stort tack till Janne och Anders som höll i trådarna ikväll.

För egen del var jag förutom chanslös mot segraren ganska nöjd med min kväll. Formen börjar med mina mått mätt bli riktigt bra (det brukar inte höra till att jag erkänner sånt). Tyvärr är jag kanske i form på fel tillfälle för det verkar högst oklart om jag kan delta i Botnia MTB och Jämi som jag hade planerat.

One thought on “Laajalahti XCO – träningstävling

  1. […] lång och ointressant årskrönika, men jag kan i korthet säga att jag är hyfsat nöjd med Tahko, ena träningstävlingen i grannstaden och till sist tyckte jag att jag gjorde en hyfsad tävling i Nivala också även om jag inte har […]

Kommentera

