Patamäki XCO – träningstävling

I kväll var det dags för en träningstävling i grannstaden. Jaakko Suomu var arrangör och det var en fin bana på 6 x 2,9 km som hade knåpats ihop. I korthet kan man säga att banan var snabb! Banan innehöll snabba stigar med mycket igångdrag, lite rötter, lite stenar och några mindre backar och en ganska stor. Den var inte direkt tekniskt svår (även om den krävde en del kunskaper i cykelhantering för att kunna cykla snabbt) men om man ville ha lite fart på krävde det att man orkade andas ganska flitigt.

Patamäki XCO

A post shared by vagcyklist (@vagcyklist) on

Tävlingen lockade knappt 20 cyklister men det var många snabba cyklister med som t.ex. Saarela, Tikkala och Anttila. På förhand sett är jag totalt chanslös mot de tre så målet var bara att hänga på så länge det gick och sen försöka dö så lite som möjligt. Saarela med Tikkala i släptåg satte upp en grym fart direkt på första varvet och jag lyckades väl hänga med någorlunda första halva varvet… Anttila hade inte hunnit provcykla banan så han hängde bakom mig första 1,5 varven då jag släppte om honom. Efter detta försökte jag bara köra så snabbt jag kunde. Varvtiderna på fyra första varven blev ungefär 8.20, 8.20, 8.30, 8,30. Sen upplevde jag att jag körde sämre två sista men på basen av sluttiden borde jag ha kört lite snabbare på de två sista.

Jag blev alltså fyra…trodde jag. Sen fick jag höra att Anttila punkterat så jag blev visst tredje. Det är hur som helst egalt. Det som var roligt var att jag ”bara” förlorade 25 sekunder/varv vilket jag ser som en bra prestation. Tikkala och Anttila lär göra fina resultat på FM nästa helg och Saarela kräver ingen närmare presentation.

1. Arto Tikkala 47:21:05
2. Samuli Saarela -0.02.00
3. Vagcyklist -2.44.07.

Till sist ett stort tack åt Jaakko Suomu! En fint organiserad tävling på en fin bana! Träningstävlingar av den här sorten skulle det gärna få finnas fler av!

One thought on “Patamäki XCO – träningstävling

  1. Jaakko skriver:

    Hienoa, että lähdit ajamaan ja muitakin tuli Pietarsaaresta. Saatiin hyvä kilpailu.

Kommentera

