En träningsperiod går i graven

Idag var det sista rinkbandypasset för den här vintersäsongen och därmed kan jag väl säga att vinterträningen är avslutad. Jag har väl ingen tydligt periodiserad träning och med vinterns snöbrist har det blivit ännu ensidigare än vanligt med ett rinkbandypass per vecka, core, lite styrka i gym (men som hastigt kom av sig pga tidsbrist), lite stavgång, trainer och några utomhusrundor. Vad gäller rinkbandyn spelar jag bara för att det är roligt (i motsats till cyklingen som ger mig massa sponsoravtal och en rejäl lön) men det är ändå roligt att märka hur man i takt med förbättrad kondition börjar prestera och orka bättre också på skridskorna. Jag avslöjar knappast några träningshemligheter om jag säger att jag tror att jag har en hyfsad förmåga till att snabbt återhämta mig mellan maxspurter (men att mitt ”max” väldigt beskedligt) vilket till en del kunde bero på rinkbandyn som jag spelat de senaste vintrarna. Det här är nu bara lösa teorier och före ni springer och köper skridskor och bandyklubba vill jag påpeka att detta säkert bara är en villfarelse jag lever i och att jag inte alls återhämtar mig bra.

Eftersom rinkbandyn bara är ett sidoprojekt satt jag på trainern igår för att bli lite bättre cyklist också. Tyvärr var jag seg efter söndagens runda men det blev gjort i alla fall. Polemonium hette programmet för den som har Trainerroad. Det bestod väl av fem tvåminutare på typ 130 % av ftp följt av fem treminutare över/under. Jag hade justerat sittpostionen på min Propel med några millimetrar vilket ledde till att det gick att trycka på men att det kändes konstigt. Trainerroad påstod att detta var ett TSS på 98 vilket låter högt sett till upplevd ansträngning (samt tiden som var prick en timme). Imorse hade jag nöjet att börja jobba lite senare så då blev det en timme återhämtning på trainern med några 30 sekunder enbensövningar.

Nu är ju vädret fint och jag borde ju bara cykla utomhus och njuta men trainern får nog hängs med fram till påsk åtminstone som ett tidssparande komplement. Mest ser jag nu fram emot fyratimmarsrundor på landsvägen med ett stort gäng så helt tappad bakom en trainer är jag inte.

Nu har jag skrivit en massa ointressant strunt men om du har kommit så här långt tänkte jag belöna dig med en musikvideo av ett musikerband. Jag tror du kanske gillar musiken (alternativt gör du det inte).

Kommentera

