Hur går det med träningen?

Min klubbkamrat Petter gör ju grymma framsteg på löpande band. Inspirerad av detta tänkte jag berätta lite om hur det går med träningen i vinter. Jag skriver ju lite om att jag blir trött av att cykla och sånt, men någon riktig analys saknas kanske. Så hur går det?

Vissa saker är katastrofdåliga. T.ex. har jag utomhuscyklat extremt lite i vinter (delvis pga att jag inte har möjlighet att cykelpendla speciellt ofta den här vintern). Sen har styrketräningen i gym blivit halvhjärtad. Jag insåg i ett tidigt skede att den måste ske under lediga stunder under arbetsdagen men det har inte blivit gjort eftersom jag har haft för få lediga stunder. Sen har jag överlag alltför få timmar träning i veckan och det är ju inte heller bra. Dessutom har jag haft många dagar då jag har varit halvsjuk och även om det inte är någon katastrof så är det inte något framgångsrecept direkt.

Men allt är inte nattsvart. Jag har varit ganska flitig på trainern. Kanske inte så mycket att det kompenserar för bristen på utomhuscykling, men helt ok ändå. Dessutom har jag nästan varit tillräckligt flitig med coreträning och också gjort allmän styrka hemma i förrådet i brist på gymtid. Men nu är det någon vecka sedan senast. Variation i träningen har jag fått från lite stavgång och ganska mycket rinkbandy.

Var landar jag med allt detta? Tja, jag får knappt godkänt av mig själv. Om jag – enligt planen – ökar dosen markant efter sportlov så kan det bli hyfsat. Men att vara så här halvt otränad i januari var ändå trots allt hela grejen med årets vinterträning. Ett par år har jag känt att jag varit kanon i februari och mars för att sen bli sjuk och aldrig riktigt komma igång igen. Mtb-säsongen är ju förlagd till juni-september så för en gångs skull tänkte jag planera lite därefter. Vinterträningen är viktig, men i år kör jag lite annorlunda. Om inte annat så kanske jag lär mig något nytt.

Kommentera

