Är en tiodelad 11-42 kassett något att ha?

Wolf Tooth Components kommer ju med ett 42 drev som man kan kombinera med en 11-36 kassett. Hur kommer detta att funka? Ingen aning.

Men så här går det till i alla fall. En xt 11-36 har följande utväxling:

11-13-15-17-19-21-24-28-32-36

Man tar bort 17 och lägger alltså till en 42. Då får man följande:

11-13-15-19-21-24-28-32-36-42

Tyvärr får man då ett för stort hopp mellan 15 och 19. Mellanrummen blir:

2 2 4 2 3 4 4 4 4

Detta är inte alltför bra. Men om man tar bort 15 och köper en 16 (ca 4 euro från Tyskland) så får man:

11-13-16-19-21-24-28-32-36-42

Med mellanrummen:

2 3 3 2 3 4 4 4 4

Detta borde fungera ganska bra och påminner väldigt mycket om Srams XX1 kassett:

10-12-14-16-18-21-24-28-32-36-42

20140119-165208.jpg

Annonser

16 thoughts on “Är en tiodelad 11-42 kassett något att ha?

  1. lövis skriver:

    Tänk att t.o.m jag som så sent som i fjol aldrig skulle ha bytt bort min lillklinga på 3×9 nu också börjat snegla lite på dessa lösningar.
    Som tur får man ändra sig vid behov.

  2. lövis skriver:

    Så är det.
    För vår region borde det gå hur bra som helst.
    Jag har lite upptäckt att lilla gruppen på min nya hoj e riktit felutväxlad.. (åtminstone på halvfruset underlag).

    • vagcyklist skriver:

      Lilla gruppen…?

      Jo. 36 x 11-36 borde funka fint häromkring. Eventuellt 34 om man bara kör i skogen. Men en lösning med bredare kassett lär nog krävas för tahko och andra större tävlingar.

  3. lövis skriver:

    liilklingo

  4. lövis skriver:

    Åtminstone var det inget problem när växelföraren frös fast på stora. (38t)
    Min lillklinga e 24, och med den så blir nog den lättare halvan av kassetten 11-36 relativt oanvänd.

  5. Matti skriver:

    Det glesa spridningen på kassetten du föreslår skapar i min mening inga större problem i skogen. Däremot snabba stigar och vägar kan jag tänka mig att man ibland skulle störa sig på de stora gapen. Dock är du ju en sponsorerad toppåkare nuförtiden, så det är ju bara att testa.

    • vagcyklist skriver:

      Håller med om att det borde funka bra i skogen, även om jag gillar täta kassetter. Men ska man hänga med på grusvägar ska man ändå ner mot 13, 16 och då är det samma oberoende av om man kör 11-34 eller 11-36 eller tom 11-42.

      Sponsorerad toppåkare vet jag däremot inte, snarare medioker samarbetsavtalad cykelbloggare.

  6. maku skriver:

    Jag föredrar 2delat(38-24) fram och 11-32 bak. Täcker alla områden,banor och hastigheter. Precis som lövis var inne på behövs ej lilla fram här hemma men i riktig terräng behövs varenda växel så varför kompromissa?

  7. maku skriver:

    …och i verkliga livet är 11-32 nästan 100gr.lättare än 11-36 och som alla vet är ju det de väsentligaste =)

    • vagcyklist skriver:

      Ja men jag har räknat med att man borde kunna spara uppemot 300 gram med att köra 1×10. Men du har rätt om utväxlingarna. Inte helt säker ännu hur jag ska göra. Om jag gör något alls.

  8. lövis skriver:

    Nåt måste du väl ändra om du ska köra med Wolf Tooth prylar.. 🙂

  9. maku skriver:

    Någon ska visa vägen för andra…..kör 1×10, så småningom kanske jag ändrar mig också.

  10. Joakim skriver:

    11..40 & 34 e helt super. Mycket bättre utvexling och mindre växling än min gamla 2×10.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: