Detta ger mig glädje

Jag som trodde att jag använde svinsnabba hjul på landsvägscykeln i somras. Men till min glädje hade jag högst mediokra hjul, aerodynamiskt sett. Cyklandets olidliga lätthet berodde alltså inte på att hjulen var så snabba som jag inbillade mig. Detta bevismaterial stals från Happymtb:

20140103-182930.jpg

Överraskningen var att billiga hjulet Vision Trimax T30 klarade sig väldigt bra i detta test från 2012 (Tour). Både aerodynamiskt och allround, dvs hur man än ser på saken var hjulet utmärkt. När hjulet dessutom kostar mig endast 330 € var det ett ovanligt lätt val. Det ultimata beviset att högre fälg inte automatiskt är snabbare. När man dessutom väljer kanttråd istället för tub finns det ytterligare 5-15 watt att spara jämfört med tubdäck.

20140103-184042.jpg

Jaja. Ointressant för de flesta men sånt tänker jag på när blicken blir tom.

Jag vilar idag. Från träning alltså. Jag har sovit lite dåligt ett par nätter pga att jobbet har börjat igen med därmed ändrad dygnsrytm. Halsen känns lite oklar i strukturen och jag hoppas att totalvila idag kan göra mig pigg inför långhelgen.

Kommentera

