Sammanfattning av säsongen 2013

Jag hade tänkt skriva ett långt inlägg om årets säsong, men inser att det inte är någon större idé. Det finns helt enkelt inte så mycket att skriva om. Men lite text och slumpmässiga bilder kan jag ju bjuda på.

image

Inför året hade jag två mål: topp 30 på Tahko MTB 60 km i tävlingsklass och FM i XCM. Tyvärr gick skon sönder efter 25 meter i Tahko och FM kunde jag inte ens starta pga förkylning. Nu är det ju både svårt och onödigt att tänka ”om” men jag tror att jag hade lyckats med målet i Tahko. Formen var riktigt bra och det kunde ha räckt långt, även om det hade varit en tuff uppgift att ta sig in bland de 30 bästa. Sett till deltagarantalet i FM hade en placering bland de 20 första varit möjlig. Kanske.

image

I övriga tävlingar gick det någorlunda bra. Första tävlingen för våren, dvs PP, gick hyfsat även om jag hade haft lite problem med förkylningar och spyeländen under våren. Brahe MTB var roligt som vanligt även om jag ärligt talat blev lite förvånad över att vara utan maxfart i just den tävlingen. Efter Tahko fick jag lite revansch i Seinäjoki med en tolfte plats vilket får ses som bra sett till att jag i detta skede borde ha haft minst två långa tävlingar i benen.

image

Efter Seinäjoki i början av juli blev det tyvärr ett lite långt tävlngsuppehåll tills det var dags för SFIM i landsvägscykling. Placerings- och taktikmässigt blev det en katastrof men själva tävlandet kändes så roligt att det kanske inspirerade mig till nya mål inför 2014.

image

Efter SFIM återstod det endast ett DNF i Nykarleby MTB Maraton, ett DNS i FM och till sist en seger i Sju Sjöars där det gick överraskande lätt trots halvhjärtat tränande och förkylning veckorna före.

image

Som helhet är jag väldigt nöjd men säsongen. Resultatmässigt var det inget speciellt men jag kände hela tiden att jag tagit steg framåt. Detta trots att jag prioriterar jobb och familjeliv högre än ett ultimat träningsupplägg.

image

På tal om träning tycker jag att jag har fått ganska mycket ut av få timmar. Under träningslägret på hemmaplan närmade jag mig 16-17 timmar på en vecka men förutom det tror jag inte att jag varit över 10 timmar en enda vecka. Men förutom sjukdomar och resor har jag heller inte varit under 4-5 timmar någon vecka. Coretränat har jag gjort mer och oftare än tidigare och det har gjort att jag har kunnat bli mer komfortabel på cykeln.

image

Inför nästa säsong blir det mest små justeringar. Grundträningsperioden blir som tidigare i stort sett men med lite nya element. På trainern ska jag vänja mig vid en ny landsvägscykel som inte blir en Canyon. CHOCK!

image

4 thoughts on “Sammanfattning av säsongen 2013

  1. maku skriver:

    KVA? Int C, vad menar du riktigt?

  2. Jens skriver:

    Blir det en cykel som inte är svart är ju den stora frågan!

Kommentera

