Långtidstankar om min Giant Anthem X 29 0 2012 – del 1

Ja, det handlar om tankar för någon regelrätt recension är det inte. Men kanske det finns något läsvärt för någon. Tyvärr kraschade WordPress-appen när jag skrivit klart hela texten (bara halva fanns sparad) vilket betyder att ni får vänta lite på del 2.

Tidigare cyklar

Jag gjorde bytet från hardtails någon gång 99-00, kommer inte ihåg exakt när. Först hade jag en Cannondale Super v 500 (för liten), sen en Jekyll 600 (för tung och gungig), följt av en Giant Anthem första generationen (snabb som en iller, men Manitous dämpare förstörde festen), en Canyon Lux (riktigt bra men lite för fällknivsaktig fjädring för min smak). Så jag hat testat några olika fulldämpade och enkelt sagt har de bara blivit bättre och bättre. Logiskt nog är min nuvarande Anthem den bästa skogscykel jag haft hittills, men mera om detta om en liten stund.

Hurudan cyklist är jag?

187 cm lång skogscyklist som delvis pga vikten (+/- 76 kg) och delvis pga en försiktig körstil är ganska snäll med materialet. Jag punkterar sällan och hjul har jag aldrig skrotat. Någon eker går av då och då, men jag är inte en sådan som man ska ha som måttstock för om saker håller eller inte. Jag gillar snabb styrning, men vill ha hellre ha en lugn än kvick cykel när det går undan.

Cykeln

image

Före starten i Tahko där den fungerade klanderfritt.

Cykeln köptes från S-tec i augusti 2012. Riktpriset i Finland var då ca 3200 euro och i Tyskland ca 3000. Men jag fick ett bra erbjudande och betalade ca 2400 inklusive frakt. Cykeln var väl utrustad med bland annat komplett xt 2-10 drivpaket och Avid elixir 9 bromsar. Både drivpaketet har varit helt perfekta och förutom att jag bytt kedja och kassett en gång har allt fungerat till 100%. Cykeln hade funkat utmärkt att tävla och träna med som den kom ur lådan, men eftersom man vill ha det på ett visst sätt har jag sedermera bytt hjul (funworks med stans crest), bromsskivor (ashimas 66-grammare), däck (xking och race king) sadelstolpe (kinastolpe), styre (kolfiberstyre 66 cm från Rose), handtag (Ritchey Wcs). Som den nu rullar väger den 11,1 kg med pedaler vilket får ses som helt ok för en fulldämpad 29a i aluminium.

Utrustningsmässigt har jag inget att anmärka på. Xt är funkis och tillräckligt bra för att vinna nationella mästerskap på. Någon gång har jag varit sugen på att testa singelklinga eller kanske till och med XX1 men det får blir på nästa cykel tror jag. Om ens då. Många klagar på Avids bromsar men mina har varit helt kanon förutom att de framför allt med originalskivorna skrek onödigt mycket, speciellt när de var fuktiga.

image

Ett styre.

Rockshox Sid Rct 3 dämparen har funkat fint, men ibland kan jag tycka att dual air-systemet är bra tänkt, men att det är en ren ingenjörsprodukt. Bakdämparen (en monarch rt 3) åkte in på service i somras, kom tillbaka men var fortsatt konstig och jag fick en ny, denna gång en RL-modell. Hittills har jag gillat den men ett par gånger har den tappat lite luft så får väl se hur länge den samarbetar. På tal om bakdämpare har jag märkt att Anthemen går snabbast när den är ganska rejält saggad. 20 % är oftast för lite sag, 30 funkar mycket bättre för mig. Dämparen har inte fjärrstyrd låsning och någon gång har jag funderat på att åtgärda den saken men jag tror faktiskt inte att den här cykeln behöver det. Ett relativt lätt lopp som Sju Sjöars vore ju perfekt för att låsa bakdämparen då och då (kunde man tycka), men faktum är att jag inte en gång fundera på att låsa bakdämparen. Framtill låste jag ett par gånger, men aldrig bak. Jag har testat lite kring det där i olika sorts grusvägsstigningar (där låst bakdämpare kunde vara aktuell) och resultatet är alltid det samma: jag är alltid snabbast, både stående och sittande, med öppen bakdämpare. Däremot så är det fördel med låst/mellanläge på framdämpare, speciellt vid stående stigningar. Men detta kräver ju förstås att dämparen är korrekt inställd.

6 thoughts on “Långtidstankar om min Giant Anthem X 29 0 2012 – del 1

  1. jpedstrand skriver:

    Surfade förbi av en händelse, det vore kul att läsa resten, är precis på väg o köpa en. Finns del 2 någonstans?

    • vagcyklist skriver:

      Hej, jag skrev del 2 när jag var i Turkiet men wordpress-appen bröt ihop så det blev aldrig någon del 2. Men fråga gärna om du funderar kring något. Del 2 handlade om bla geometrin. Men min sammanfattning var i alla fall att jag varit toknöjd.

  2. jpedstrand skriver:

    Finns del 2? Vore intressant, är på väg att köpa en.

  3. jpedstrand skriver:

    Sorry för dubbelpost. Ok, jag förstår. Har aldrig ens testat en heldämpad cykel, har kört helstel 29a de senaste åren, men känner mig rätt tilltyglad efter snabba rundor i skogen eller då dagarna blir långa. Det vore intressant att höra, hur effektiv en sån här maskin är, vilken slags tur jag kan förvänta mig? Sitta ner o trampa genom allt eller endast udden av de värsta stötarna? Hur är känslan på cykeln? Kvick? Stabil? Sömnig?

    • vagcyklist skriver:

      Den är lite mittemellan vad gäller allt. Ganska snabbstyrd men med långa kedjestag med allt det innebär. Man kan sitta och trampa mer än på em ht eller helstel men den är absolut ingen dh. Men jämfört med en ht kan jag sitta mera och trampa istället för att parera ojämnheter. Den gungar inte störande mycket tycker jag (cyklat med fs sedan 1999 tror jag så van med fs). Inte lika tokstel som en epic men jag upplever aldrig att den stjäl kraft heller. På superlätta banor känns den nästan som overkill men på hyfsat stökiga långloppsbanor (som de flesta banor här i finland) är den riktigt lagom. Ryggen kan bli stel för mig när jag cyklar ht men med denna känner jag mig fräschare.

  4. jpedstrand skriver:

    Låter grymt. Tack ska du ha!

Kommentera

