Tillbaka i sadeln, tillbaka i gymmet

Fantastiskt start på dagen måste jag säga. Höstens första cykelpendling stod på schemat och även om det var fyra grader varmt och jag var klädd för fjorton graders värme var det fint att äntligen kunna cykla igen. En timme släpade jag mig igenom före jag kom till jobbet där pass nummer två stod på schemat.

Fredagar brukar betyda penkkipäivä på gymmet med en kollega, men när kollegan drog sig ur kunde jag inte satsa så mycket på rekord utan jag fick mesa mig igenom passet. Mesa passade mig bra för jag var för första gången på ett drygt halvår i gymmet ”på riktigt”. Jag knäckte mig själv genom att bara göra saker som a) är jobbiga och b) jag är dålig på. Knäböj, bänkpress, benpress med ett ben osv. Jag vet inte vad skamgränsen för en cyklist är, men knäböj kunde jag köra långa set med 60 kg (första gången på länge som sagt) och bänkpress ska vi inte ens tala om. Vi kan väl bara säga att det är mitt första mål att klara 60 kg i bänkpress…och jag är i dagsläget inte ens nära. Sen provade jag lite dips och chins och grejer och ödmjukheten blev allt större. Jag kunde knappt någonting. Men tills sist blev jag i alla fall trött och det är väl målet. Målet med gymträningen är att få starkare axlar och armar och sen också få lite starkare ben. Inget av detta borde vara speciellt svårt. När man börjar på botten finns det bara en väg att vandra.

Kommentera

