Det är mycket plast och dekaler inom cyklingen

Jag är ju i landsvägscykelköpartagen just nu och som alltid när man är köpartagen blir man förvirrad. I det här fallet är jag extra förvirrad för att jag tappat tron, släppt sargen, gett mig ut i det okända osv och helt enkelt lämnat Campagnolo bakom mig. Redan detta är ju tillräckligt chockerande för att jag skulle ha att skriva om i en hel vecka men jag lämnar det med att kort konstatera: cyklar är verktyg.

När man söker cyklar i arbetarprisklass är Ksyrium Elite ett vanligt förekommande hjul. Ett mellanklasshjul med sina poänger, men också sina svagheter. En av de saker som slängs fram är att de har dålig aerodynamik. Det stämmer med de tester jag har läst i tidningen Tour, men jag tänkte dela med mig av lite testresultat för den som inte hängt med. För enkelhetens skull tar jag med både aerohjul och lite vanligare lågprofil. Kanske det blir tydligare om jag förklarar att värdena är wattangivelser (dvs omräknat från ”drag”) för hjul i en hastighet av 40 km/h .

Shimano C24 14,4
Shimano C35 14,4
Shimano C50 12,9
Lightweight Standard C 13,0
Cosmic Carbone SLR (dvs den med kolfiberekrar, inte vanliga SL) 15,2
Zipp 404 11,0
Zipp 808 6,2
Ksyrium Elite 18,2
Ksyrium SR 20,9
Vanligt lågprofilhjul av klassisk modell ~25

Man kan konstatera att Zipp är överlägsna, billigare Ksyrium Elite är bättre än SR, C50 är lika snabba som Lightweight och att C24 är ett grymt bra val till det mesta.

Men den intressanta frågan är förstås hur dåligt är Ksyrium Elite är jämfört med t.ex. C50. Känner man skillnad i fart?

Eftersom jag är usel på fysik blev jag glad när Tour hade jämfört ett hjul på ca 14 W med ett på ca 24 W. Om man med det långsammare hjulet håller 25 km/h, hur snabbt kan man då köra med det snabbare hjulet vid samma ansträngningsnivå?

Gissa!

Gissa, sa jag!

25,25 km/h.

Värt besväret att köpa finare hjul? Du avgör.

6 thoughts on “Det är mycket plast och dekaler inom cyklingen

  1. Janne skriver:

    Om man cyklar Botniacyklingen med dom hastigheterna så är man 2 minuter och 31 sekunder snabbare med 14W:s hjulet.

  2. Martin skriver:

    Har inte mycket positivt att skriva om ksyrium hjulen. De är mer känsliga för kantvind än mina 404:or och det säger väl ganska mycket om aerodynamiken. Att Ksyrium dessutom är mjukare vid spurter höjer inte direkt värdet.

    Och ja, det är helt klart värt att köpa finare hjul och speciellt tub. De kanske inte blir använda så ofta (om man nu inte är rik och har råd att ersätta dem om man krashar) men då man använder dem är det roligt.

Kommentera

