Minirecension: Canyon VCLS sadelstolpe

Är det någon ide att skriva om en sadelstolpe? Kanske inte. En sadelstolpe ska hålla din sadel på rätt ställe och gärna inte väga alltför mycket. Finns det mera att säga? Ok. Vi fortsätter. Kolfiberstolpar är ofta fina att se på men i övrigt lägger få någon större energi just på den delen av cykeln.

Men på senare tid har det kommit en ny generation ”komfortstolpar” som har en viss dämpande effekt. Inte dämpande som i fjädringsväg utan bara tillräckligt för att ta bort de värsta stötarna. Cannondale har en, Syntace likaså och Canyon har också två olika versioner för landsvägsbruk. Det som ganska få känner till är att Canyon också har en som lämpar sig fint för slopade ramar (läs: främst mtb, men också lvg kan funka). In på scenen träder därför Canyon VCLS Monolink post.

image

Stolpen fås direkt från Canyon men finns inte listad på deras hemsida av någon okänd anledning. Man måste ringa och fråga snällt. Priset är 99 € plus frakt så den är inte gratis, men jämfört med Syntace och Cannondale ligger den bra till prismässigt (ungefär halva priset jämfört med de nämnda). Dimensionen är 30,9*380 vilket betydde att jag behövde en 30,9-31,6 mm USE shim för att få den att passa på min vintercykel (Cube Reaction GTC 29 Pro). Inget större problem men bra att känns till före man beställer stolpen… Det hade sparat mig lite ångest.

Stolpen kommer egentligen levererad med infästning för vanliga sadelrör, men man kan också få den med monolinkinfästning (genom Canyons yrande har jag både och). Mekanismen är prydlig, men den öppnar sig inte riktigt utan våld så sadeln blir lite svårjusterad. Vikten på hela stolpen är ca 210 gram så den är relativt lätt sett till dimensionerna. Så även om det ”bara” hade varit en vanlig stolpe hade den varit relativt prisvärd. Men nu är den ju mer än så…

Stolpen är gjord av kolfiber blandat med basalt. Vad detta innebär är en stolpe som flexar mer än en vanlig (sägs det). Om detta endast beror på material eller också utformning (den är ju lite smalare upptill som ni ser) låter jag vara osagt, men den funkar verkligen. Jämfört med orginalstolpen  – Easton EA 30 (som är skarp som sten) – är det en markant skillnad. Jag vet inte hur jag ska beskriva känslan riktigt men det känns som att sitta på en cykel med riktigt mjuk sadel eller mjuka däck – men utan svampigheten. Nu är jag ju van med en heldämpad cykel (har haft sådana som huvudsakliga skogscyklar sedan…1999, tror jag) så jag är extra känslig för stötiga cyklar. Någon som är stor och stark och alltid cyklat hardtail kanske inte riktigt tycker skillnaden i känsla är värt priset. Men för mig är den en av de enskilt bästa cykelprylarna jag testat. Om infästningsmekanismen vore lite smidigare skulle jag ge den fullt betyg. Nu blir det ett glädjetjut följt av en ”men…”. Superklasse!

image

7 thoughts on “Minirecension: Canyon VCLS sadelstolpe

  1. Lövis skriver:

    Vad är det för setback på en sån?

  2. Martin skriver:

    tummen upp, sånt här gillas.

  3. Danke skriver:

    både och, speciellt recensionen. Stolpen är jag bara avundsjuk på. Om man ändå hade råg och möjlighet att skaffa en dylik

  4. […] ett par år sedan köpte jag en Canyon VCLS stolpe för mtb. Den kan ni läsa om här. Det var till en början en trevlig bekantskap men under alla våra dagar tillsammans har den […]

Kommentera

