Gymbiffen

Måndagar är stressiga dagar i mitt liv och när jag också hade som mål att träna fick det bli något superkort och intensivt. Tack vare att jag jobbar ca 100 meter från ett gym så hann jag en kort vända dit före dagen var slut.

Men på 35 minuter hinner man tydligen köra benpress (tvåbens och enbens) marklyft, utfall, knäböj och sån där maskin som tar på baksida ben. Jag måste erkänna att det inte blir den mest grundliga genomgången, men speciellt nu i början behövs det dels inte så mycket vikter och dels inte så mycket set och repetitioner.

Det var fjärde gången i gymmet i höst och snart har jag fått inövat alla benövningar så pass bra att jag inte krampar direkt av att göra dem. Nästa mål är att få hela gymgrejen till en vana som ska utföras två gånger per vecka och att småningom klura ut 4-6 övningar för överkroppen. Den här vintern kommer jag inte att slösa tid på att köra core-övningar i gymmet eftersom jag lika bra kan göra dem hemma på vardagsrumsmattan.

Någon som har bra koll på det här med överkropp och kan tipsa om lämpliga övningar för överkroppen? Bänkpress kommer kanske att nämnas men jag är tveksam till övningen pga kasshet.

3 tankar om “Gymbiffen

  1. Mikael skriver:

    Latsdrag, militärpress och frivändningar är grymt bra. Knäböj är ju också kanon för överkroppen.

    • vagcyklist skriver:

      Lats…ja. militärpress…ska kolla. Men jag är liiite skeptisk till frivändningar pga svårighetsgraden. Men ska se om jag får någon som kan instruera.

      • Mikael skriver:

        Jag var också skeptisk till dom tidigare. Egentligen kör jag ”styrkefrivändningar” – googla. Och kör man med bara stången ett tag, så sätter sig nog tekniken också.

Lämna en kommentar